mandag 19. mai 2008

The greatest freedom is to believe in yourself


Reklame er noe som finnes så og si overalt. Man legger often merke til reklame på grunn av virkemidlene som blir brukt i dem for å kapre oppmerksomheten til potienselle kjøpere. Virkemidlene kalles ofte reklamens stoppeffekt. Noen eksempler på slike virkemidler er fete skrifttyper, sterke farger, overdrivelser, høye lyder og andre blikkfang. Reklame kommer fra det latinske ordet reclamare som betyr å rope, noe som forteller mye om hva reklamens oppgave er. Den skal fange vår oppmerksomhet, og gi oss lyst til å kjøpe et produkt. Reklame føger gjerne et prinsipp som kalles AIDA (Attention, Interest, Desire og Action). Ikke bare skal reklamen gjøre oss interessert, men vi skal bli så overbevist over produktet at vi faktisk selv ville kjøpt det.

Jeg har valg å analysere reklamen for Britney Spears' nye parfyme "Belive". Dette er en kommersiell reklameplakat som skal få folk til å få lyst til å kjøpe parfymen til Britney Spears. Førsteinntrykket jeg får når jeg ser denne reklamen er egentlig "Å nei, ikke hun igjen..". Mitt intrykk har også noe å si med hva som skjer rundt Britney Spears i media disse dager, noe som sikkert påvirker mange andre også, med tanke på at dette er en veldig kjent person. Allikevel får jeg lyst til å se mer på reklamen, nettopp på grunn av dette. Målgruppen til denne reklamen tror jeg først og fremst er unge jenter, fordi det for det meste er disse som kjenner til Britney. Hun spiller på sin ydmykhet og ser veldig harmonisk ut på bildet, noe som absolutt skaper interesse for ungjenter. Hun i seg selv på bildet er et blikkfang, hun er en veldig pen jente, og mange jenter sammenligner seg selv helt sikkert med henne. Man fester øynene sine på henne, og de fine fargene og fuglene som spiller en harmonisk rolle i reklamen.


Det er relativt lite tekst i brukt i reklamen. Det som brukes er et motto, eller et slagord, som er skrevet på engelsk; "The greatest freedom is to believe in yourself" i tillegg til navnet på parfymen; "Belive" og navnet til Britney Spears. Jeg synes slagordet til parfymes er ganske ironisk. For en ung jente høres dette med at den største friheten er å tro på seg selv veldig flott og fint ut, men egentlig så har jo ikke dette noe med parfyme å gjøre. I hvertfall ikke i en direkte sammenheng. Man kan sikker kværulere seg frem til at man får bedre selvtillitt og tror mer på seg selv hvis man lukter godt, men ellers er jo dette bare svada. Også på denne måten appellerer denne parfymen til jenter, kanskje 14-år gamle, usikre jenter. Det er nok ikke mange eldre kvinner og damer som kjøper denne parfymen, bortsett fra de spesiellt interesserte. Det er egentlig ingenting ved reklamen som appelerer til eldre kvinner. Allikevel synes jeg reklamen er god, nettopp fordi den treffer målgrupen. Hadde de ønsket kjøpere i flere aldersgrupper hadde de nok funnet på et annet slagord. Når er ikke jeg Britney Spears' største fan, men hadde jeg vært et par år yngre og mer interessert, hadde jeg nok dratt til parfymeriet og tatt en titt!

Ingen kommentarer: