tirsdag 22. april 2008

Rolf Jacobsen - norsk lyriker og journalist

Fredag 18. april hadde vi en liten fremføring på skolen om den norske lyrikeren og journalisten Rolf Jacobsen. Han ble født i Krstiania 8. mars 1907, og døde på Hamar 20. februar 1994. Rolf Jacobsen regnes som en av Norges største lyrikere, og debuterte med sin diktsamling "Jord og jern" i 1933.

Rolf Jacobsen ble omtalt som en stemme for en ny tid. Med sin diktsamling "Jord og jern" sto han fram som modernismens fremste poet innen norsk litteratur. Han var en av de mest folkekjære norske dikterne, og var hverdagens poet. Etter at han hadde jobbet som journalist og redaktør i Kongsvinger Arbeiderblad, ble han i 1945 dømt for landssvik. Deretterfikk han arbeid i en bokhandel på Hamar i 1949, og ble boende der livet ut.

Hovedmotivene i Jacobsens forfatterskap var forholdet mellom natur og teknikk. Et av diktiene som er i hans diktsamling "Jord og jern" er det kjente diktet "Rulle rundt (og rundt)" som tar for seg disse temaene:

I den tekniske byen
hvor alle ruller rundt på hjul
så de kan bli glade fort
og få penger så de kan kjøpe alt
der kjenner ingen hverandre mer
for de har ikke tid
for de skal rulle rundt på hjul
å kjøpe morsomme ting
så de kan bli glade fort
så alle barn må passe på seg selv
og alle gamle må legge seg og dø
for ingen har tid og ingen vet levende råd
for det gjelder å glemme og det gjelder å bli glad fort
mens lysene blinker rødt og blinker grønt
ruller alle rundt på hjul
ruller rundt
og rundt og rundt –

Etter å ha arbeidet med Rolf Jacobsen i en grupper på skolen, lærte jeg noe om han og hans diktning. Jeg fikk kjennskap til noen av hans dikt, og det mest generelle om diktene hans. Derimot synes jeg at jeg kunne lært mer om vi hadde brukt mer tid på arbeidet, og gått mer i dybden. Alikevell føler jeg at jeg fikk en fin oversikt over Rolf Jacobsen, og noen andre norske lyrikere som de andre gruppene fortalte om. Jeg synes det er bra at det er litt variasjon i undervisningen, og at det ikke bare er læreren som står og snakker.

Ingen kommentarer: